Isnin, 16 Februari 2009

RASA KETUANAN YANG MEMBAWA BAHAYA

Assalamualaikum... Salam keimanan dan kemanusiaan

Perjalanan yang aman dan damai sambil menikmati alunan radio kekadang akan terganggu dengan sikap KETUANAN sesetengah pemandu kereta di Malaysia... Saya dapati pengalaman selama memandu di jalan-jalan raya Malaysia akan kita jumpa pemandu-pemandu yang angkuh, sombong dan merasa jalan raya mereka yang punya... sikap-sikap buruk, huduh dan menjelikkan pemandu lain ini saya merasa hairan kenapa ia lebih banyak berlaku di Malaysia... bukan di Eropah dan lain-lain negara. Setelah lama saya berfikir dan berfikir maka saya telah mendapat jawapanya malam ini... Ini tidak lain dan tidak bukan ia semata-mata kerana sikap ketuanan dan kebencian kepada orang lain yang telah lama disemai dalam jiwa rakyat Malaysia... Jika ini budaya yang disemai oleh pemimpin Melayu ke dalam jiwa orang Melayu dengan sikap KETUANAN saya fikir bukan sahaja kehidupan kita seharian rasa terancam dengan bangsa lain tapi lebih rasa terancam bila berada dijalan raya bila semakin ramai yang mengamalkan rasa KETUANAN semasa berada dijalan raya... Saya jarang jumpa pemandu yang berhemah dan menghormati pemandu lain tanpa melihat jenis kenderaan mereka... Jika berjumpa mereka seperti memberi laluan dan lain-lain rasa kemanusiaan pasti saya akan mengangkat tangan tinggi-tinggi tanda terima kasih dan persahabatan... Saya juga cukup bertimbang rasa melihat pemandu lain yang memerlukan laluan yang sepatutnya saya rasa bertimbang rasa tanpa mengenali siapa mereka...


Dengan sikap KETUANAN di jalan raya Malaysia yang semakin menjadi-jadi adalah punca utama Malaysia memegang rekod yang "Cemerlang, Gemilang dan Terbilang" dari segi kadar kemalangan dan kematian di jalan raya berbanding beberapa negara-negara lain dalam dunia ni. Sebab apa kemalangan tinggi kadarnya di Malaysia?????? Saya tidak fikir sebab lain tapi saya fikir budaya angkuh, riak dan KETUANAN yang disemai dalam jiwa rakyat Malaysia yang menghasilkan pemandu-pemandu biadap dan mementingkan diri tanpa merasa malu kepada orang lain. Jadi punca utama kemalangan adalah sikap dan sikap ini disemai lama.. sikap apa??? tentulah sikap angkuh, bongkak dan rasa KETUANAN di jalanraya maka ramai yang memandu laju dan mementingkan diri sendiri yang merasa jalan raya mereka yang punya... Sila lihat data kemalangan jalan raya di bawah yang mana Malaysia mempunyai kadar kematian perkapita yang tertinggi dikalangan 54 buah negara di dunia. Sumber : http://www.driveandstayalive.com/info%20section/statistics/stats-multicountry-percapita-2003.htm

Ramai pemandu Malaysia jadi baik bila ada sekatan jalanraya jer... lepas tu masing-masing menjadi jaguh di jalan awam... Inilah punca mengapa statistik antara tertinggi di dunia.. semaian benih benci kepada manusia lain dan juga perasaan angkuh rasa KETUANAN berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tutorial dan Perbincangan